Spring til indhold
Hjem » Blog » Fordele og ulemper ved vrede

Fordele og ulemper ved vrede

Hvorfor bliver vi vrede?

Vrede er en normal følelse – ligesom alle de andre følelser, vi har.

Alle følelserne har en funktion til vores overlevelse som individ og art.

Det er ikke følelserne eller de destruktive tanker, der er problemet.
Det er derimod den adfærd, som følelser og tanker har skabt.
Og den adfærd kan ændres – til forskel fra vrede følelser og tanker, som vi ikke kan gøre noget ved.
Men heldigvis er det muligt at lære at styre sin adfærd.
vrede

Fordele ved vredesudbrud

En voldsom vredesreaktion er godt, hvis du fx skal skræmme en voldsperson væk eller lignende.

Ulemperne ved vrede

Men til gengæld er der også en hel række ulemper forbundet med voldsomme vredesudbrud.
Herunder er nogle enkelte eksempler, men du har formentlig andre eller endnu flere fra din egen livs-erfaring.

  1. Når du agerer vredt, kan du komme til at gøre eller sige ting, du bagefter fortryder.
  2. Voldsom vrede ødelægger parforholdet, børnene, karrieren og alle omkring dig.
  3. Konstant vrede påvirker helbredet i negativ retning. Mange (de fleste?) helbredsmæssige udfordringer er psykosomatiske (sind-krop).
  4. Hvis du altid er vred, påvirker det også dit udseende, og du kan komme til at se ældre ud end din reelle alder.
  5. Vrede kan få dig til at miste overblikket, fordi du får tunnelsyn og kun er fokuseret på en bestemt ting. Dermed er du ikke i stand til at se eller forstå noget andet.
  6. Du risikerer at slæbe vrede med hjem fra dit arbejde, så det påvirker din familie.
  7. Eller omvendt, hvor du slæber vrede fra familien med på jobbet, så det skader dit arbejde og din karriere.
  8. Er du en vred chef? Er en vred chef en dårlig leder? Vil du forbedre dit lederskab?
  9. Hvis du altid er vred, kan du skabe et billede og selvbillede af dig som en vred person.

Håndtering af vreden

Hvis du oplever, at du gør flere af de følgende ting, har du måske brug for at lære vredeshåndtering:

  1. Når du regelmæssigt føler, at du hænger fast i dit raseri
  2. Når du konstant har et pessimistisk livssyn
  3. Når du dagligt oplever frustrationer, utålmodighed og vrede følelser
  4. Når du regelmæssigt har konflikter med andre
  5. Når du oplever fysisk mishandling, eksempelvis at du er voldelig mod din partner, dine børn eller andre, eller at din partner eller andre er voldelige mod dig
  6. Når du oplever psykisk eller følelsesmæssig mishandling, eksempelvis at du føler dig truet, eller at du truer og generer andre
  7. Når du har skræmmende handlinger, der er helt ude af kontrol, såsom uansvarlig bilkørsel, misbrug, ludomani og lignende

På dette kursusforløb vil du udvikle nye færdigheder, der først og fremmest vil give dig et anderledes forhold til dig selv, men også til andre, med større medfølelse og overbærenhed.

Du vil finde ud af, hvad der virkelig betyder noget for dig i dit liv, dine grundlæggende værdier, og du vil lære at handle på måder, som vil bringe dig fremad i dit liv, selv om der helt uundgåeligt også kommer vrede og smertefulde følelser hen ad vejen.

Dette er en helt ny måde at anskue vrede på, og du har formentlig aldrig prøvet noget lignende før.
Det vil gøre dig i stand til at håndtere din vrede, så den ikke går ud over hverken andre eller dig selv.

Du vil blive i stand til at genvinde dit liv og dit fulde potentiale.

.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *