Kategorier
Blog

Der er mange gode grunde til at lære at håndtere og styre sin vrede

Vredeshåndtering lader dig identificere og overvinde problemer på et tidligt stadie, så du ikke kommer til at få en uhensigtsmæssig adfærd.

Vredeshåndtering hjælper dig med at kommunikere dine ønsker – og holde dig afbalanceret og selvansvarlig.

Hvis du oplever, at du gør flere af de følgende ting, har du måske brug for at lære vredeshåndtering:

  1. Når du regelmæssigt føler, at du hænger fast i dit raseri
  2. Når du konstant har et pessimistisk livssyn
  3. Når du dagligt oplever frustrationer, utålmodighed og vrede følelser
  4. Når du regelmæssigt har konflikter med andre
  5. Når du oplever fysisk mishandling, eksempelvis at du er voldelig mod din partner, dine børn eller andre, eller at din partner eller andre er voldelige mod dig
  6. Når du oplever psykisk eller følelsesmæssig mishandling, eksempelvis at du føler dig truet, eller at du truer og generer andre
  7. Når du har skræmmende handlinger, der er helt ude af kontrol, såsom uansvarlig bilkørsel, misbrug, ludomani og lignende

Også fravær af vrede kan være et problem:

– Hvis man ikke selv kan blive vred, men undertrykker/skjuler det, og leger dørmåtte

– Hvis partneren ikke kan blive vred af samme grunde

Vrede er en følelse, som alle mærker en gang imellem eller ofte. Den er helt naturlig og nyttig, men kan virke skræmmende og skabe problemer. Når man imidlertid bruger den hensigtsmæssigt, er den en stor hjælp i bestemte situationer.

Når du har lært at håndtere din vrede, vil den være en værdifuld ressource, der kan definere og kontrollere frustrationer på en bedre og mere konstruktiv måde, hvilket kan påvirke livskvaliteten betragteligt.

 

Giv mig et kald